woensdag 11 januari 2017

Een knus kussen & een 'hyggelig' boek

Alweer een hele poos geleden (een jaar of twee denk ik zo) zagen mijn moeder en ik een leuk kussen bij een woonwinkel. Mijn moeder bedacht dat ze dat ook wel zelf voor me kon breien. Het bleef er even bij, er kwamen wat projectjes tussendoor (nieuwe kleinkinderen waarvoor natuurlijk ook wat schattigs gebreid moest worden, en terecht!) maar nu was ze er aan toe en ze had het ook zomaar klaar.


De kleur heb ik zelf uitgezocht en zit wat tussen groen, blauw en grijzig in. De gehaakte bloemetjes maakte een vriendin van mijn moeder, want die kan dat heel goed en snel.


Het past perfect bij mijn kastje!


... En bij mijn vaasjes en lampjes! Ik ben er echt heel blij mee.


Je zou het haast 'hyggelig' noemen! (Ja, nu maak ik heel opvallend een bruggetje naar het boek wat ik van de week heb gekocht van mijn vvv-bon die ik als kerstgeschenk van een van beide werkgevers kreeg).


Het schijnt al een beetje een trend te zijn, maar die was mij even ontgaan: hygge. Hygge is een Deens begrip (hoewel het woord oorspronkelijk uit het Noors komt) en is niet gemakkelijk samen te vatten in een woord. Maar de Nederlandse begrippen gezelligheid, saamhorigheid, knus... het is allemaal hygge. 


Hyggelig is bijvoorbeeld... lekker 'cocoonen' met een warm dekentje, warme sokken en een warme trui, bordspelletjes doen, 'slowfood' bereiden, kaarsen, warme dranken, lezen, filmavond met vrienden (dan wel thuis op de bank etc.. Hygge is gezelligheid voor introverte mensen, zo werd het onder andere omschreven. Fietsen is ook hygge, en wandelen. Volgens het boek is hygge (onder andere, de welvaart en de goede voorzieningen etc spelen uiteraard ook mee) de verklaring dat de Denen het gelukkigste volk ter wereld zijn. 


Nederlanders staan overigens ook heel hoog in die top 10 van gelukkigste landen. En eigenlijk pas ik in het dagelijkse leven bijna alle 'hyggelige' aspecten al toe, zonder dat ik wist dat het zo genoemd werd. We wisten natuurlijk ook allang dat thee, een boek en een warm dekentje een combi zijn waar je gelukkig van wordt. Maar toch is het boek een aanrader hoor. Het is namelijk deels wetenschappelijk (een uitgebreide uitleg, grafieken met uitslagen van onderzoeken etc), tips om meer hygge in je leven te krijgen, prachtige foto's, recepten etc. En veel leuke weetjes over Denemarken. Een heerlijk boek om even lekker 'hyggelig' mee weg te kruipen. En ik schat zo in dat we deze termen ook wel vaker gaan horen, 'hyggelig' is gewoon zo'n leuk knus woord!

1 opmerking:

  1. Ik ben weer helemaal bij met je uitleg over de term hygge en ga het boek reserveren zodra het beschikbaar komt in de bibliotheek, volgens mij vaar ik ook heel goed bij met regelmatig hygge-tijd voor mijzelf.
    Ik vind je kussen prachtig, lief van je moeder en haar vriendin. Het kussen gaat mettertijd waardevoller worden. ♥

    BeantwoordenVerwijderen