woensdag 18 juli 2012

Zomers toetje

De laatste tijd ben ik veel bezig met het uitproberen van recepten, vooral ook van toetjes. De uitdaging is dan vooral om zo goedkoop mogelijk een lekker toetje te maken. En omdat ons zoontje inmiddels ook wel een klein toetje lust, wil ik het voor hem zo gezond mogelijk maken.

Gisteren maakte in deze zomerse fruit-kwark toetjes. De hoeveelheid is voldoende voor 4 personen ( 2 volwassenen en 2 kinderen, of 4 iets kleinere porties voor volwassenen). Men neme: een bakje magere kwark van 500 gr, 1 banaan en een stukje mango (ongeveer een kwart). De banaan pureer je door de kwark. (Wil je het zoeter dan is het ook heel lekker om een zakje vanillesuiker mee te pureren). Eventueel kun je ook een klein stukje mango meepureren. De rest van de mango snijd je in kleine blokjes. Dan schep je in glazen (of kommetjes) 2 eetlepels kwark, hierop schep je wat van de mangoblokjes. Dan weer een laagje kwark, laagje mangoblokjes en nog een laagje kwark. Het mooiste (en lekkerste!) is om bovenop nog een klein handje cruesli te doen, voor een knapperige 'bite'. Voor mijn zoontje heb ik uiteraard alles gepureerd, en geen cruesli toegevoegd. (Je zou evt een klein koekje kunnen verkruimelen en dat erdoor doen maar dat vond ik niet echt nodig)
Het leuke van dit recept is dat je er eindeloos mee kunt varieren. Wat dacht je bijvoorbeeld van een laagje aardbeien en een laagje mango (lekker vrolijk!). Of een klein laagje aardbeiensaus. Of een winterse versie met appel & kaneel en brokjes speculaas. Je vergeet haast dat dit een heel gezond toetje is!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten